האם יורש, אשר הסתלק כדין מחלקו בעיזבון, רשאי לחזור בו מהודעת ההסתלקות

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    במקרים רבים, נוהגים יורשים להסתלק מחלקם בעיזבון לטובת יורש אחר (למשל, מקובל ונהוג שכאשר אחד ההורים נפטר, אז הילדים מסתלקים מחלקם בעיזבון לטובת ההורה הנותר בחיים). האם מדובר בפעולה בלתי חוזרת ? האם רשאי היורש שהסתלק מחלקו בעיזבון לחזור בו מהודעת ההסתלקות ? אם כן, באילו נסיבות ?

    שאלה זו נדונה בת"ע 5950/99 (בבית המשפט לענייני משפחה במחוז ת"א והמרכז). במקרה שם, המנוחה הותירה צוואה ובה זיכתה את שני בניה בעיזבונה. אחד הבנים הסתלק מחלקו בעיזבון לטובת אחות המנוחה. הבנים הגישו בקשה למתן צו קיום צוואה והאחות הגישה התנגדות לבקשה בטענה שאחד הבנים הסתלק מחלקו בעיזבון לטובתה. בית המשפט נדרש לשאלה האם ניתן לחזור מהודעת הסתלקות מזכות בעיזבון.

    בית המשפט קבע, כי הסתלקות מעיזבון הינה פעולה חד צדדית, אשר לא ניתן לחזור ממנה. מרגע ביצוע ההסתלקות, נעדר המסתלק כל מעמד בעיזבון ואילו האדם, אשר לטובתו הסתלקו מהזכות, נחשב למי, אשר ירש את המנוח מלכתחילה. אין כל חשיבות אם החזרה מההסתלקות נעשתה עוד בטרם שניתן צו ירושה לעיזבון. בית המשפט קיבל את התנגדות האחות ואישר את אקט ההסתלקות שבוצע לטובתה.

    למרות האמור לעיל, יצוין, כי ניתן לחזור מהודעת הסתלקות מעיזבון אם נסיבות המקרה מקימות טענה מתחום דיני החוזים, כגון אם המסתלק יטען ויצליח לבסס טענה, כי הסתלק מחלקו בעיזבון עקב כפייה או לחץ או רמאות, הרי ייתכן ובית המשפט יצהיר על בטלותו של אקט ההסתלקות.

    האמור לעיל ממחיש מנק' מבט נוספת, מדוע יש להתייעץ מראש עם עו"ד מומחה בענייני ירושה, צוואה ועיזבונות, בטרם שיורש כלשהו מתכוון או עומד לבצע פעולת הסתלקות מחלקו בעיזבון.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים