מהן הסיבות להגשת תביעה לביטול צוואה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    תחום מרכזי ביותר בעבודתו של עו"ד לצוואה, מלבד עריכתה, הוא טיפול במקרים של התנגדות לה. כאשר אדם נפטר ומתגלה צוואתו ישנם מצבים בהם יש עליה עוררין מטעם מי מהיורשים. בדרך כלל מדובר במקרים בהם יורש מובהק מנושל מהצוואה או חש מקופח וטוען כי על פי היכרותו עם הנפטר, חלקו בירושה אמור להיות גדול יותר.

    ישנן שתי עילות מרכזיות בגינן ניתן לערער על הצוואה ולהגיש בקשה לביטולה. העילה הנפוצה ביותר היא טענה להעדר כשירות של המנוח בעת עריכת הצוואה. הכוונה היא שהמנוח לא היה צלול בדעתו בשל מחלה או נטילת תרופות שפוגעות בזיכרון כאשר חתם על הצוואה. עילה זו היא קלה יותר להוכחה כיוון שבדרך כלל ישנם מסמכים רפואיים ותיעוד מדוייק של מצבו של המנוח טרם פטירתו.

    העילה השניה לערעור על צוואה היא טענה ל"השפעה בלתי הוגנת" על המנוח בתקופה שקדמה לפטירתו. הכוונה היא שאדם שראה עצמו כיורש פוטנציאלי השפיע בזדון ובדרכים לא כשרות על המוריש לחלק את הירושה באופן שייטב עימו על חשבון היורשים האחרים. מדובר במקרים בהם ניתן להוכיח כי רצונו החופשי והבלתי תלוי של המנוח נפגע בעקבות תלות זו. עילה זו היא קשה במיוחד להוכחה כיוון שקשה להוכיח השפעה כזו על אדם שנפטר ואינו יכול להעיד. כאן יש חשיבות רבה יותר לעדויות של הסביבה הקרובה שמן הסתם תהיה תמיד חשודה כבעלת אינטרסים סותרים.

    הדרך הנפוצה ליצירת השפעה בלתי הוגנת היא יצירת תלות של המנוח באדם אחר לפני טירתו.במקרים רבים בהם מוגשת בקשה לביטול צוואה הסיבה היא שאדם שאינו חלק מהמשפחה מקבל חלק נכבד מהירושה באופן מפתיע. זה קורה כאשר המנוח הוא אדם מבוגר ו/או חולה שנזקק לעזרה רבה בתקופה שלפני פטירתו ובעצם מגיע למצב בו הוא תלוי באדם אחר על מנת לתפקד. כך אדם זה הופך לגורם משפיע על החלטותיו של המנוח בתקופת עריכת הצוואה ונוצר מצב של ניצול חולשתו של המנוח על מנת להטות את הכף לטובתו.

    ישנם כמה גורמי מפתח שיכולים לשמש בסיס להוכחת תלות בלתי הוגנת שעוזרים לבית המשפט לפסוק בתחום זה, למשל- מעורבות של הנהנה מהירושה בעריכת הצוואה של המנוח, שימוש בעדים המקורבים לנהנה מהירושה בעת החתימה על הצוואה, שינוי צוואה (כאשר קיימת גרסה קודמת לצוואה בה חלוקת הירושה שונה), העדר היגיון נראה לעין לנישול קרובי משפחה מהירושה ועוד.

    בשני המקרים יש לגבות את הטענה בהוכחות שיעזרו לבית המשפט לפסוק בתביעה. מאחר ומדובר במקרים קשים להוכחה ישנה חשיבות רבה לשימוש של עו"ד לירושה שמתמחה בתחום על מנת להגיע מוכנים לתביעה בצורה הטובה ביותר. מדובר במקרים בהם הראיות הן בדרך כלל נסיבתיות ואינן חד משמעיות ולכן יש חשיבות גדולה לידע והניסיון שיש לעו"ד לירושות בטיפול בהם.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים