מס ירושה בישראל נכון להיום

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    בתקופה האחרונה אנו עדים לחזרתו של הדיון בעוסק במס ירושה בישראל באמצעי התקשורת בישראל. הנושא עלה לראשונה לאחר המחאה החברתית ולאחרונה שוב עלה לכותרות במערכת הבחירות האחרונה, בה הצהיר יו"ר מפלגת כולנו משה כחלון שיפעל להחלת מס ירושה בישראל בשיעור הנע בין 20 ל- 25 אחוז, על ירושה בסכום העלה על עשרה מיליון שקלים. אחד מטיעוניו של כחלון היה שמדינת ישראל היא מהמדינות היחידות בעולם המערבי שאינה מנהיגה מס ירושה. האם זהו באמת המצב בעולם? מהם הנימוקים בעד ונגד הטלת מס ירושה בישראל?

    מהו מס ירושה

    מס ירושה הינו מס המוטל על כספים ונכסים אשר הועברו בירושה. סכום המס מוטל רק על ירושה אשר שוויה עולה על סכום מסוים (הנקבע בחוק), וגובהו נקבע על פי אחוזים מסוימים מכלל הירושה. בעולם, מס ירושה קיים במדינות רבות, ביניהן: אנגליה, צרפת וגרמניה. במדינות אחרות ישנו מס מקביל הנקרא מס עיזבון. ההבדל ביניהם הוא שמס עיזבון חל על כל הירושה בצורה אחידה ואילו מס ירושה מוחל על היורשים, בהתאם למדרגת המס שלהם. נכון להיום, בישראל לא מוטל מס ירושה או מס עיזבון.

    מס ירושה בעולם

    במרבית המדינות המערביות כיום קיים מס ירושה או מס עזבון בשיעורים שונים. בין המדינות ניתן למנות את ארה"ב, יפן, צרפת, בלגיה, אנגליה ועוד. יחד עם זאת, ישנן גם לא מעט מדינות בהם לא קיים המס או שהמס שהיה בוטל. בין המדינות בהן אין מס ירושה או עיזבון : סין, הודו, רוסיה, קנדה, אוסטרליה, סינגפור ועוד. כיום, 12 מדינות מתוך 33 מדינות החברות ב- OECD אינן מנהיגות מס ירושה (כשליש מהמדינות).

    בישראל חל בעבר מס ירושה אך הוא בוטל ב-1981 על ידי שר האוצר דאז יגאל הורוביץ.

    מס ירושה – בעד ונגד

    מס ירושה נחשב לחוק שוויוני, התורם לחלוקה הוגנת של העושר בחברה, ומסייע לצמצום פערי העושר הבין-דוריים. במקרה של הטלת מס ירושה בארץ, תהנה המדינה מהכנסות נוספות לקופת המדינה מגביית המס. כמו כן, המס יוטל על ירושה מעל סכום מסוים (מעל 10-15 מיליון) כלומר – על בעלי ממון רב, אשר בהרבה מקרים מתחמקים מתשלום מסים למדינה – בין אם על ידי קבלת הטבות מיוחדות או באמצעות שימוש במקלטי מס ודרכים אחרות לעקוף את תשלום המסים בישראל, כך שיש כאן אפשרות להחזיר למדינה מסים שלא נגבו מלכתחילה.

    מבקרי מס הירושה טוענים שמדובר במס כפול, כיוון שהוא מוטל על כספים שכבר הוטלו עליהם מסים בעבר, כמו למשל מס הכנסה. כמו כן, המתנגדים טוענים שזהו מס שמוטל רק על חלק קטן מהאוכלוסייה, אותו חלק שיכול בכל מקרה להתחמק ממנו בקלות על ידי תכנון מס ומקלטי מס, ומי שיסבול מהמס בסופו של דבר יהיה מעמד הביניים. בנוסף נטען שההכנסות ממס ירושה באופן יחסי למסים אחרים הן דלות למדי, ואין בהם כדי לתרום ממש לקופת המדינה.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים