נסיבות אשר בעטיין תישלל מיורש זכות הירושה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    "הרצחת וגם ירשת" הינו ביטוי מוכר אשר משמעותו הינה שמי שרצח אדם כלשהו לא יכול ליהנות מפרי עוולתו ולא יירש אותו.

    חוק הירושה מונה בס' 5 שם את הנסיבות, אשר בהתקיימן, תישלל מאדם זכות הירושה.

    המקרה הראשון נוגע למי שהורשע על שגרם במתכוון למותו של המוריש או אשר ניסה לגרום למותו. כדי שתישלל מיורש זכות הירושה צריך להתקיים בעניין הליך פלילי שבו יורשע המבקש לרשת בגרימת מוות או בניסיון לגרימת מוות בכוונה.

    בתזכיר לשינוי חוק הירושה מובעת המגמה או הניסיון לרכך את התנאים ולהוריד את דרישת ההרשעה כך שיהא ניתן לשלול את זכות הירושה גם ללא הרשעה בהליך פלילי וכן שלא יהא צורך בדרישת הכוונה להמית אלא בידיעת היורש לגבי מהות העבירה אותה ביצע.

    במקרים שבהם מאן דהוא רצח את המוריש וברח לחו"ל, למדינה עימה אין לישראל הסכם הסגרה, ומשכך לא ניתן להרשיע את הרוצח, הרי דרישת ההרשעה לא תחול, כך גם במקרה שבו לא ניתן להרשיע אדם מחמת חוסר מסוגלות לעמוד לדין עקב מחלת נפש. מקרה שאירע שבו יורש רצח את המורישה ב – 66 דקירות סכין ולא נקבעה לו אחריו פלילית עקב מחלת נפש הובא לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא (תיק 42914-11-10) ושם קבע השופט, כי חרף היעדר הרשעה תישלל מהיורש זכות הירושה בשלל טיעונים ונימוקים, לרבות לנוכח הטענה כי "מעילה בת עוולה לא תקום זכות תביעה", לרבות לנוכח הטענה, כי תהא זו ירושה לא מוסרית וכיוצ"ב.

    המחוקק שם דגש על דרישת הכוונה הפלילית, דהיינו, מי שיורשע כי הרג את המוריש אך ללא כוונה (למשל, כתוצאה מנהיגה ברשלנות) זכות הירושה שלו בעיזבון המוריש לא תישלל ממנו. למשל, מקרה בו היורש נוהג ברכב בו נמצא המוריש והוא עובר תאונה בה נפטר המוריש. היורש, שמיוצג על ידי עורך דין תאונות דרכים, מורשע בהריגה ברשלנות ולא בכוונה ולכן אינו נחשב פסול לירושה.

    המקרה הנוסף שבו ניתן לשלול מיורש את זכות הירושה שלו הוא בנסיבות שיורש השמיד צוואה או העלים אותה או זייף צוואה או תבע על פי צוואה מזויפת.

    אם למשל, מוריש אלמן ערך צוואה וציווה את מלוא עיזבונו לצד ג', שאינו קרובו או בן משפחתו וכן לבנו היחיד, הרי היה ויוכח, כי בנו היחיד העלים את צוואתו או השמיד אותה (כדי לזכות במלוא עיזבונו בירושה על פי דין) והיה וזה יורשע, הרי זכות הירושה של הבן תישלל.

    סעיף 302 לחוק העונשין עוסק בעבירת שידול או סיוע להתאבדות. עמדת המלומד פרופסור ש. שילה היא, כי אדם אשר מורשע בעבירת שידול או סיוע להתאבדות יישלל מלרשת את עזבון המתאבד.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים