על הזכות לקבל מזונות מהעיזבון

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    על פי חוק הירושה, זכאותו של אדם תלוי (בן זוג או ילד, למשל) לתשלום מזונות נשמרת גם לאחר מותו של המשלם. הכוונה היא שכל מי שזכאי לתשלום מזונות מאדם ערב פטירתו, זכאותו תימשך באופן אוטומטי גם לאחר מותו בכפוף לסייגים שונים הקבועים בדין ובפסיקה. מוסד המזונות מן העיזבון הינו מוסד סוציאלי שבא להבטיח את התלויים בנפטר לאחר לכתו.

    זכאים לדמי מזונות מהעיזבון יכולים להיות בן הזוג של הנפטר, ילדיו, הוריו שהיו תלויים במוריש לפני פטירתו. לרצונו של אדם אין משמעות במקרה זה. הוא אינו יכול לשנות את חובתו לתשלום מזונות לזכאים לכך בשום אמצעי ואף לא באמצעות עריכת צוואה.

    אין זה עניין של מה בכך לקבל מזונות מהעיזבון ועל הטוען לזכות, למשל בת הזוג, להוכיח כי זו זקוקה לתשלום המזונות מהעיזבון. המבחן הינו מבחן עובדתי עד כמה בת הזוג הייתה תלויה במוריש ערב פטירתו לסיפוק צרכי קיומה. כנ"ל לגבי ילדיו הקטינים של המוריש והוריו.

    חשוב לציין גם את עניין זכאותה של אישה לפדיון דמי הכתובה מהעיזבון. לא כל הנשים יודעות שפטירתו של בעלן מהווה עילה לדרישה לפדיון כספי הכתובה עליה חתמו במעמד נישואיהם. היה וערב מותו של אדם, אשתו עמדה בכל הקריטריונים לקבלת כספי הכתובה, אזי גם לאחר פטירתו של הבעל זכאותה עומדת בעינה. במקרה כזה, עליה לפנות לבית המשפט בבקשה כי דמי הכתובה ישולמו לה מתוך העיזבון.

    ילדיו של המוריש- על פי החוק, ילדים זכאים לתשלום מזונות מהעיזבון עד הגיעם לגיל 18 ובמקרים מיוחדים יכולים אף להימשך עד גיל מבוגר יותר של הילדים במידה ובית המשפט יפסוק זאת.

    הוריו של המוריש- ישנם מקרים בהם הורי המוריש תלויים בו לפרנסתם ולקיום צרכי מחייתם לפני מותו. במקרים אלו, זכאותם לתשלום מזונות מתוך העיזבון תישמר גם לאחר מות בנם כפי שיקבע בית המשפט.

    סכום המזונות- החוק מעניק בנושא זה סמכות נרחבת לבית המשפט. היקף המזונות ומועדי התשלומים יקבעו על ידי בית המשפט בהתחשב בנסיבות המיוחדות של כל מוריש ונזקק. בית המשפט ייקח בחשבון את רמת החיים אליה הורגלו המוריש והזכאים, שוויו של העיזבון, רכושו של הזכאי, מה ירשו הזכאים מהעיזבון כיורשים או זוכים על פי צוואה, מה צרכי המחיה שלהם ועוד.

    חשוב להדגיש, כי בעניין של תשלום מזונות מן העיזבון שיקול דעתו של המוריש אינו קובע אלא ההנחיות הקבועות בחוק הירושה. המוריש לא יכול לשנות את חובתו לתשלום מזונות מהעיזבון על ידי צוואה שערך. על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקצועי בתחום עיזבון מומלץ לפנות לעורך דין לענייני ירושה.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים