זכויות ירושה של ידועים בציבור

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    המונח 'ידועים בציבור' הוא מושג משפטי המתאר בני זוג החיים יחד, אשר אינם נשואים, אך הם מנהלים חיי משפחה ומשק בית משותף. חוק הירושה הישראלי מתייחס למושג הידועים בציבור, ומגדיר את זכויות הירושה של הידועים בציבור במקרה שאחד מבני הזוג נפטר. בנוסף, קובע החוק שלושה תנאים מצטברים הנדרשים לצורך קבלת זכויות ירושה של בן הזוג שנותר בחיים: יורש על פי דין יהיה אותו אדם אשר ניהל עם המנוח חיי משפחה, במשק בית משותף ושבעת פטירתו של המנוח אף אחד מהצדדים לא היה נשוי לאדם אחר. במידה ושלושת התאים הללו מתקיימים, ואם לא קיימת צוואה המורה אחרת, סביר להניח שבן הזוג יקבל מעמד של ידוע בציבור ויהיה זכאי לרשת את המנוח. במידה ובני הזוג יוכרו כידועים בציבור, גם ילדיהם המשותפים יהיו זכאים לירושה, כיוון שחוק הביטוח הלאומי קובע שידועה בציבור זכאית לכל תגמול בדיוק כמו אלמנה.

    בחינת התנאים

    בבית המשפט ייבחנו התנאים שמעמיד החוק. נטל ההוכחה מוטל על בן הזוג הנותר בחיים, ומתפקידו לשכנע את בית המשפט כי אכן מדובר בידועים בציבור וכי הוא זכאי לכל הזכויות המשתמעות מכך. בחינת קיום התנאים מתבצעת לפי גישה סובייקטיבית, כלומר- כיצד בני הזוג ראו את עצמם ואם בעיניהם הם קיימו חיי משפחה ומשק בית משותף. בית המשפט בוחן למעשה האם במידה והמנוח היה מותיר אחריו צוואה – האם הוא היה מצווה את רכושו לבן הזוג הידוע בציבור?

    התנאי הראשון שנבדק, קיום חיי משפחה, נבחן על פי מספר מאפיינים, כמו למשל: קיום יחסי אישות בין בני הזוג, האם השניים ראו את עצמם כבני זוג, האם התקיימו יחסי אהבה, אמון ושותפות גורל בין בני הזוג ועוד. התנאי שעניינו משק בית משותף נבחן באמצעות הצגת רכוש משותף, דירות מגורים משותפות ועוד. משק הבית המשותף מתבטא גם בבחינה אישית, כתוצאה טבעית של חיים משותפים לאורך כל התקופה בה חיו יחד. פרק הזמן הנדרש לקביעת חיים משותפים הוא בדרך כלל שלוש שנות חיים משותפים, אך היו מקרים בהם בית המשפט הכיר באישה כידועה בציבור לאחר שלושה חודשי חיים משותפים.

    כיום חיים בישראל אלפי בני זוג החיים יחד תחת קורת גג אחת, אך בוחרים שלא להתחתן מסיבות שונות. אם בני זוג ידועים בציבור רוצים להגן על בן או בת זוגם לאחר פטירתם, רצוי לערוך צוואה עוד בימי חייהם. באמצעות עריכת צוואה ניתן להסדיר מראש את חלוקת הרכוש במקרה שאחד מבני הזוג נפטר, ולדאוג לעתידו הכלכלי של בן הזוג שנותר בחיים. במידה ואין צוואה, ייאלץ בן הזוג שנותר בחיים להוכיח בבית משפט את עובדת היותו הידוע בציבור של המנוח ולהיאבק על קבלת זכויות ירושה. לצורך עריכת צוואה או מיצוי זכויות ירושה של ידועים בציבור, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני ירושה וצוואה.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים