הסכם בין יורשים

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    הסכם ירושה בין יורשים

    כאשר אדם נפטר, יורשיו פונים בדרך כלל לעורך דין לענייני ירושה כדי לפתוח בהליך של בקשה לקיום צוואה (במידה והנפטר הותיר צוואה) או צו ירושה (במידה והנפטר לא הותיר אחריו צוואה). במידה וקיימת צוואה, יחולק רכושו של המנוח לפי המפורט בצוואה ובמידה ולא הותיר אחריו צוואה, יחולק עיזבונו כפי שקובע חוק הירושה הישראלי. כדאי לדעת, שגם אם נכתבה צוואה וגם אם לא, יורשיו של המנוח רשאים לשנות את חלוקת העיזבון ביניהם כך שחלוקת הרכוש או הנכסים תתבצע באופן שונה ממה שקבע המוריש. בידי היורשים ישנם כיום שני כלים עיקריים המאפשרים להם לשנות את אופו החלוקה של העיזבון: הסתלקות מירושה או הסדר ירושה בין היורשים.

    חלוקה שונה של העזבון בין היורשים

    הסיבות שיכולות להביא את היורשים לרצות בחלוקה שונה של העזבון יכולות להיות שונות ומגוונות: יש מקרים בהם השיקולים הללו קשורים ליעילות משפטית או הטבות מיסוי או מקרים בהם היורשים לא מעוניינים להיות שותפים בעל כורחם בנכסי העזבון יחד עם יורשים נוספים (למשל – שותפות בבעלות על דירה או מספר דירות).

    את חלוקת העיזבון ניתן לבצע בשתי דרכים:

    1. הסתלקות מירושה – במקרה זה אחד היורשים בוחר שלא לממש את זכותו בירושה והוא מוותר על הירושה כולה או חלק ממנה. ההסתלקות יכולה להיות כללית, אז החלק בעיזבון שהיה מיועד לאותו יורש מועבר ליתר היורשים על פי דין, או הסתלקות ספציפית, בה המסתלק בוחר להעביר את חלקו בירושה לטובת קרוב משפחה אחר.
    2. הסדר ירושה בין יורשים – במצב זה, היורשים מגיעים להסדר באשר לחלוקת העיזבון ביניהם, גם אם החוק או הצוואה מורים אחרת. הליך של הסכם ירושה בין יורשים מאפשר ליורשים להגיע לגמישות ולהסכמה בנוגע לחלוקת העיזבון בין קרובי המשפחה. ביכולתו של הסכם זה להיטיב את היחסים בין בני המשפחה, למנוע בעיות מיסוי וכן למנוע סרבול הליכים משפטיים בין יורשים ההופכים לשותפים בעל כורחם. הסכם חלוקת עיזבון לא מהווה עסקת מכירה ולכן אינו מחויב בתשלום מס.

    הסכם בין יורשים נערך בכתב, באמצעות עו"ד המתמחה בענייני ירושה או צוואה. אין מגבלות על אופן החלוקה וכל הסכמה חוקית היא לגיטימית. חשוב לציין שאת הסכם היורשים ניתן לבצע כל עוד לא ניתן צו קיום צוואה או צו ירושה. הסדר אשר מבוצע לאחר חלוקת העיזבון נחשב כהסכם בין בעלי רכוש ולכן אינו פטור ממס.

    במסגרת של הסכם בין יורשים אין הכרח בתשלומי איזון לטובת שאר היורשים אולם אין מניעה מלעשות זאת. התנאי היחיד הוא שתשלומי האיזון יבוצעו מתוך נכסי וכספי העיזבון בלבד ולא באמצעות כספים שמקורם מחוץ לעיזבון. כך לדוגמה לא ניתן לקבוע כי דירה תועבר במלואה ליורש אחד והוא יעביר בתמורה כספי איזון מכספו האישי.

    עריכת הסכם בין יורשים מסייעת למימוש זכויות היורשים בדרך האופטימלית ביותר. רצוי לערוך הסכם זה לאחר בחינת כל היבטי המס האפשריים ובאמצעות ליווי של עו"ד לענייני ירושה צוואה ועיזבונות.

    הסכם ירושה בין יורשים

    מידע נוסף בנושא

    הסכם חלוקה בין יורשים

    ‏היתרון ‏הגדול של בני משפחה שמוכנים לקחת אחריות על נושאים פיננסים בשלב מוקדם ‏יחסית של החיים הוא היכולת להתכונן לכל תרחיש. העזבון שלכם שייך בסופו של יום לבני המשפחה ואתם יכולים לקבוע ‏בהסכם ירושה מה תהיה החלוקה של הרכוש בין היורשים. יחד עם זאת, יש סיטואציות שבהן עדיף לייצר הסכם בין יורשים ולדאוג לכך שכל החלטה שמתקבל את היא החלטה משותפת, ויש בהירות בכל מה שנוגע לכספים ולרכוש שנשאר בתוך המשפחה. עורך הדין אוהד שהם יכול לעזור לכם לייצר הסכם בין יורשים בהתאם לסיטואציה שבאתם נמצאים. כך שאתם תדעו שכל היורשים שלכם מוכנים לעת צרה ויודעים איך להתמודד עם הסיטואציה.

    מה היא החשיבות של הסכם בין יורשים?

    ‏הדבר החשוב ביותר שצריך לדעת על הסכם בין יורשים הוא שמדובר על הסכם אשר ייוצר חלוקת תפקידים ואחראיות ברורה. בהתאם לדרישות שלכם, אפשר להגדיר מי הוא מקבל החלטות האחראי בין כל היורשים, גם בשביל לאפשר לכם לחלק את הרכוש אבל גם בשביל לייצר קבלת החלטות ששומרת על הרכוש למשך שנים ארוכות. למשל, אם חלק מהירושה שלכם כולל גם ניהול של חברה, הסכם בין יורשים מסדיר את ‏תחומי האחריות של היורשים השונים בתוך החברה, ודואג להבטיח חלוקה הוגנת של הרווחים השונים. ‏במידה מסוימת, הסכם שכזה הוא הסכם שיכול למנוע סיכסוך בין היורשים וכך להבטיח שקט במשפחה שלכם.

    למה לא לדאוג מראש לחלק את הרכוש בין הילדים?

    ‏אם כבר אתם דואגים לכל אספקט מקצועי ‏או משפטי מבחינת העיזבון של המשפחה שלכם, אז למה לא לדאוג לייצר שקיפות גם אל מול הילדים. ברגע שאתם עובדים בתור משפחה, ואתם מנסים למצוא את העמק השווה כדי לייצר הסכם בין יורשים, ברור לכל אחד מבני המשפחה מה הוא עתיד לקבל ויש סיכוי נמוך יותר לחוסר הסכמה בעתיד לבוא. עורך דין אוהד שהם יעזור לכם לבנות הסכם בין יורשים ויאפשר לכם לקבל שקיפות מלאה שמונעת ריבים וסיכסוכים בעתיד, ותחושות קשות בין היורשים.

    הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון

    ‏בעולם שבו כסף הוא משלם חשוב מאוד לניהול של חיי משפחה, ‏אז בהחלט יהיה הגיוני לחשוב שאתם צריכים לדאוג לאינטרסים של בני המשפחה שלכם בעתיד גם אם אתם עדיין לא רוצים לחשוב על היום שאחרי. לא אחת, אנחנו רואים אנשים מבוגרים שלא הספיקו לטפל בענייני הירושה שלהם והותירו את בני המשפחה באפלה, וללא מסמך ירושה מחייב. מה שגורם לכם שצריך להגיע לחתימה על הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון באופן עצמאי. ‏לעיתים רבות, בסיטואציה כזו, צריך לעצור הכלו ולייצר ערוץ הידברות בין כל היורשים הפוטנציאלים בעזרתו של עורך הדין אוהד שהם, כדי למנוע מחלוקות קשות ואפילו ריבים של שנים רק בגלל הכסף.

    מה הוא הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון?

    ‏הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא הסכם שמגדיר ‏בצורה מאוד ברורה מה היא חלוקת הרכוש של המוריש. ‏בין שמדובר על הורים או על אחים, ‏היורשים של העיזבון צריכים לדעת בדיוק מה מגיע להם לקבל, ובית המשפט צריך לאשר את ההסכם כדי שניתן יהיה להוציא צו קיום צוואה. כלומר, ככל ואין הסכמות בין כל הצדדים המעורבים, וככל ויש עוד התנגדויות לקיום הצוואה, לא ניתן לסיים את הפרק הזה בחיי המשפחה ואתם צריכים לדאוג לכך שתגיעו אל העמק השווה. אצל משפחות רבות, המשמעות היא שחייבים לפנות לגורמים חיצוניים כמו עורכי דין, כדי לנסח הסכם כתוב המקובל על כולם.

    לפעמים גם אירועים לא צפויים אפשר לפתור בקלות יחסית

    ‏אפילו אם מדובר על אירוע של מוות פתאומי, ואפילו אם אתם עדיין נמצאים בשלב יחסית מוקדם של האבל. זה לא אומר שלא מגיע לכם לדאוג לעיזבון בצורה החוקית הגיונית. לקיחת האחריות היא דרך נכונה לשמור על שלמות המשפחה ולצמצם למינימום האפשרי את הסיכוי לכעסים או משקעים בין אנשים קרובים ואהובים. ‏וכאן, נכנס לתמונה עורך הדין אוהד שהם, ‏אשר ישמח לסייע לכם לקבל את הליווי המשפטי שאתם רוצים וצריכים לקבל, גם כאשר הסיטואציה היא מורכבת מאוד ורגישה מאוד.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים