האם ניתן לקבוע בצוואה הוראה השוללת פעולה בנכס העיזבון עד סוף כל הדורות?

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    אמנם המשפט הישראלי דוגל בחופש של המצווה לקבוע את הוראות צוואתו ולשלוט באשר ייעשה בנכסיו אחרי לכתו. ועם זאת, חופש זה אינו מוחלט ולא ניתן לקבוע בצוואה הוראה, אשר משמעותה הינה שליטת המצווה על החי ו/או על אשר ייעשה בנכסי העיזבון עד לסוף הדורות.

    סעיף 42 לחוק הירושה מאפשר למוריש לקבוע הוראת "יורש אחר יורש" בצוואתו ובכך "לשלוט" בהורשת נכסי העיזבון לשני יורשים, האחד אחר השני ואולם, לא מעבר לכך. בכך, המחוקק ביקש להגביל את אפשרות שליטתו של המוריש בנכסי העיזבון מעבר לכך. 

    ומה יעלה בגדרה של הוראת צוואה, אשר במסגרתה המצווה הורישה את הדירה לילדיה, אך קבעה, כי הדירה לא תימכר ולא תושכר אלא אך תשמש מכאן ואילך לאזכרות או לשימוש אחר ? 

    מקרה דומה התברר בת"ע 10740-05-20, שם המנוחה הורישה את הדירה לילדיה, אך קבעה במפורש בסעיף 4 לצוואתה, כי הדירה לא תימכר, לא תושכר אלא תשמש רק לאזכרות. הוגשה תביעה לביטול תוקף הסעיף המגביל הנ"ל בצוואה ובית המשפט לענייני משפחה בצפת קיבל את התביעה. 

    בית המשפט קבע, כי לא רק שהמצווה לא יכלה לקבוע סעיף זה בצוואתה מאחר והיו לה רק 75% מהזכויות בדירת העיזבון, אלא שמשמעות הסעיף המגביל הינה שליטת המת על החי ו/או סעיף בצוואה שנועד לשלוט באשר ייעשה בדירה עד לסוף הדורות וזאת אינו חוקי, נוגד את תקנות הציבור, לא בר יישום וגם מגביל את זכות הקניין של בעלי 25% מהזכויות בדירה. 

    בשל הטעמים הנ"ל, בעיקרם, בית המשפט ביטל את הסעיף המגביל בצוואה ויודגש, כי הוא לא פסל את הצוואה בכללותה, אלא רק את הסעיף המגביל בצוואת המנוחה. 

    לניסוח ועריכת צוואה באמצעות עו"ד צוואה יש חשיבות רבה כדי למנוע התנגדות לצוואה ו/או חלילה פסילת סעיפים בצוואות. עו"ד אוהד שוהם הינו עו"ד ירושה ומשרדנו זמין עבורכם לכך צורך בענייני ירושה ו/או התנגדות לצוואה. נא צרו קשר בטל' 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים