הצוואה המקורית אבדה או חלילה נשרפה - האם ניתן לעשות משהו ? ואם כן, מה עושים ?

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    בהיותי עורך דין צוואות פונים אליי מידי פעם לקוחות ושואלים מה הם יכולים לעשות בקשר לירושה כאשר הצוואה המקורית שהמנוח או המנוחה ערכו הלכה לאיבוד או חלילה נשמדה או נשרפה ולא ניתן להגיש את מקור הצוואה לקיום אצל הרשם לענייני ירושה.

    ובכן, התשובה לכך היא שהעובדה שלא ניתן לאתר את מקור הצוואה ולהגישו לקיום אינו אומר שאף פעם לא יהא ניתן לקיים את הצוואה על בסיס העתק או צילום בלבד וישנם מקרים שבהם יהא ניתן להוכיח ולקיים צוואה גם בצילום ובהעתק בלבד, כל מקרה ונסיבותיו הוא.

    הכלל המנחה בדיני צוואה הוא "המצווה לקיים את דברי המת". משכך, הנחת המוצא אשר מדריכה את בתי המשפט בענייני ירושה וצוואה הינה כי יש להעדיף קיום צוואה על פני פסילתה וזוהי ברירת המחדל בדרך כלל. 

    המחוקק קבע בסעיף 68 לחוק הירושה תשכ"ה 1965 את הנסיבות אשר בהתקיימן ניתן לקיים צוואה בהעתק בלבד. המבקש להוכיח לבית המשפט קיום צוואה כלשהי בעתק בלבד צריך להיוועץ מראש עם עורך דין ירושה, זאת בטרם נקיטת הליך לקיום הצוואה. המסגרת המשפטית שבה יש לנקוט כדי לקיים צוואה בהעתק הינה להגיש בקשה לקיום הצוואה לרשם לענייני ירושה ולצד זאת להגיש בקשה להוכחת צוואה שלא ע"פ המקור.

    מן הבחינה המהותית על המבקש את קיום הצוואה יהא להוכיח, כי נערכה ע"י המוריש צוואה וניתן ללמוד על צורתה והוראותיה (ואת זאת ניתן ללמוד גם בהגשת העתק צילומי בלבד), כי מקור הצוואה אבד ולא אותר חרף חיפוש פוטנציאלי מקיף בכל מקום שבו הצוואה יכלה להיות מונחת במקורה או כי הצוואה נשמדה שלא על דרך השמדתה ע"י המוריש.

    צוואה אשר הושמדה הינה צוואה שהמנוח ביטלה על דרך השמדתה הרצונית שלו וצוואה אשר נשמדה, שלא על דרך השמדתה, הינה צוואה אשר המנוח לא ביטלה והיא פשוט נשמדה, למשל, נשרפה יחד עם מיטלטלין נוספים של המנוח. 

    בנסיבות שבהן יוכח, כי מקור הצוואה נשמד, שלא על דרך השמדת הצוואה או, כי מקור הצוואה אבד והמבקש יראה את המאמצים שביצע לאתר את המקור של הצוואה בכל מקום פוטנציאלי בו הצוואה היתה מונחת, אך ללא הצלחה – אין מניעה, כי הצוואה תקוים גם בהעתקה.

    קיום צוואה בהעתק בלבד, ללא המקור, הינה פעולה משפטית הדורשת מומחיות והבנה פרוצדורלית ומהותית לשם הצלחתה ורק עורך דין לענייני צוואה ו/או ירושה יידע לייצג אתכם נאמנה בהליך מעין זה.

    משרדנו, אשר עוסק במומחיות ספציפית בענייני ירושה וצוואה ובהיותי עו"ד לענייני ירושה, הרי אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת לכל שאלה וסוגיה.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים