זכותו של יורש לעשות עסקאות מגוונות בחלקו בירושה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    מוריש נפטר וטרם הוגשה בעניינו בקשה למתן צו ירושה לעיזבונו וטרם נקבעה זהות היורשים. האם מותר לו ליורש לעשות עסקאות בזכויותיו בירושה בטרם ניתן צו ירושה ? ואם כן, באילו מגבלות ? וכן, מה ההבדל בין עסקאות חוקיות בזכות היורש לבין עסקה פסולה בירושה עתידה ?

    זכות הירושה היא זכות קניינית לכל דבר ועניין, אשר ניתן לסחור בה, ניתן לשעבד אותה ואף לעקלה. כאשר ניתן צו ירושה לגבי עיזבון המוריש והיורש כבר קיבל באופן ספציפי נכסים מסוימים בעיזבון, הרי שוודאי ניתן לסחור בזכויות. נשאלת השאלה, מה הייתכנות לכך כאשר אין מחלוקת על עצם זכות הירושה של יורש פלוני ואולם, טרם ניתן צו ירושה לעיזבון המוריש ?

    התשובה לכך, היא כי גם כאשר טרם ניתן צו ירושה רשאי היורש למכור, לשעבד ולעשות עסקאות בזכות הירושה שלו בעיזבון המוריש וכאמור, אף ניתן לעקל את זכותו. השאלה האמיתית היא לא שאלה של ייתכנות תיאורטית לבצע עסקאות בירושה, אלא שאלה של ייתכנות מעשית ובפועל, לאותו יורש יהא קשה לסחור עם צדדי ג' בזכויותיו בעיזבון בטרם שניתן צו ירושה לעיזבון המוריש.

    גם יורשים שהינם פסולי דין ו/או קטינים רשאים לבצע עסקאות בזכות הירושה שלהם, כאמור ואולם לנוכח מגבלת הכשרות המשפטית של הנ"ל, כל עסקה שלהם חייבת לקבל אישור מקדים של בית המשפט לענייני משפחה כתנאי מחייב לתוקפה המשפטי.

    יורש אשר החליט לבצע עסקה בזכות הירושה שלו וודאי שאינו יכול להסתלק מחלקו בעיזבון, שכן הדבר יעמוד בסתירה עם זכויותיו של צד ג' אשר ביצע עסקה עם היורש ומסתמך עליה.

    יש מצבים לא מעטים שבהם יורשים מבקשים למכור את זכויותיהם בדירת ירושה, זאת בטרם שנתבקש וניתן צו ירושה לעיזבון המוריש. מבחינה חוקית אין תוקף לעסקה בנכס מסוים בירושה בטרם שניתן צו ירושה והדרך להתגבר על כך שחלק של יורש בדירה (המהווה נכס מסוים) יימכר על ידו בטרם ניתן צו ירושה הינה באמצעות ביצוע מכירה מוקדמת המותנית ואשר נכנסת לתוקף משפטי רק עם מתן צו ירושה. בדרך זו יכולים היורשים לבצע עסקת מכר נשוא דירת הירושה בטרם שניתן צו ירושה ואשר מותנית במתן צו כאמור ועת זה ניתן העסקה נכנסת לתוקף משפטי. דהיינו, לא צריך להמתין לצו ירושה כדי להתקדם עם מכר דירת ירושה ואולם, יש לכך פרקטיקה ייחודית ולכן ראוי לעשות כן רק באמצעות עורך דין ירושה מנוסה ומקצועי במהלכים מעין אלה.

    ומה אסור…. ? אסור לבצע עסקה במסגרתה יורש יתחייב כלפי צד ג' להפוך אותו ליורש, דהיינו, לגרום לכך שצד ג' יקבל סטטוס ומעמד של "יורש" (להבדיל מלהעביר את היקף חלקו של היורש בירושה או נכס מסוים שירש היורש אחרי מתן צו ירושה, כל זאת מבלי להתחייב כלפי צד ג' להפכו ל"יורש"). זוהי התחייבות פסולה ולא חוקית, לא מוסרית ונוגדת את תקנת הציבור אשר לא תקובל.  

    משרדנו עוסק ומתמחה באופן נרחב בענייני ירושה, צוואה ועיזבון. עו"ד אוהד שוהם הינו עו"ד לענייני ירושה ואתם מוזמנים ליצור קשר עם המשרד לכל דבר ועניין. טלפון – 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים