Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
א’ - ה’ :18:00 - 09:00
ז'בוטינסקי 35, קומה 9 (מתחם הבורסה) ר”ג

על זכות הירושה של בת הזוג

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    כאשר אדם לא ערך צוואה בחייו ונפטר, הרי יורשיו ייקבעו לפי הוראות חוק הירושה ובתלות במצבו המשפחתי של המוריש.  במאמר זה נסקור את זכות הירושה של בן הזוג /בת הזוג שנותרה בחיים.

    בראיית חוק הירושה, זכות הירושה של בת הזוג / בן הזוג הינה משמעותית ותלויה בהרכב המשפחתי של המוריש ערב פטירתו. בן הזוג יקבל מהעיזבון תמיד את המיטלטלין ואת מכונית הנוסעים השייכת למשק הבית המשותף ומעבר לכך – כאשר המוריש הותיר אחריו צאצאים או הורים, תירש בת הזוג מחצית מהעיזבון, כאשר המוריש הותיר אחריו אחים או צאצאי אחים או הורי הורים תירש בת הזוג 2/3 מהעיזבון.

    המחוקק הוסיף וקבע, כי בקשר לחלופה האחרונה (מוריש אשר הותיר אחריו אחים או צאצאי אחים או הורי הורים) אם ערב מותו של המוריש בת הזוג היתה נשואה לו לפחות 3 שנים ואלה גרו יחדיו בדירה אשר לפחות חלקה שייכת לעיזבון המוריש, הרי בת הזוג תירש את מלוא חלקו של המוריש בדירת המגורים המשותפת ו – 2/3 מיתרת העיזבון.

    אם בעת פטירתו לא היה למוריש קרוב כלשהו מבין הקרובים האמורים בחלופות לעיל, הרי בת הזוג תירש את העיזבון בשלמות.

    סכסוכי ירושה רבים מתגלעים סביב השאלה מה היקף המיטלטלין השייכים באופן אינטגרלי למשק הבית המשותף ומכאן שבת הזוג תירש אותם לבין מיטלטלין אחרים, אשר שייכים באופן יחסי גם ליתר היורשים. הח"מ ייצג פעם יורש, אשר היה מצוי בסכסוך ירושה עם בת הזוג של אביו המנוח (אימו החורגת של היורש) כאשר הסכסוך נסב בקשר לקריסטלים מיוחדים שהמנוח קיבל בירושה מהוריו המנוחים, אלה הונחו במשרדו של המנוח בדירה המשותפת למנוח ולבת זוגתו. בת הזוג טענה, כי המיטלטלין שייכים למשק הבית המשותף והבן טען הפוך. בסופו של דבר הצדדים הגיעו לפתרון מוסכם ולכן בית המשפט לא נדרש להכריע במחלוקת למי שייכים אותם מיטלטלין.

    זכות הירושה של בת הזוג בעיזבון בעלה המנוח אינה גורעת מזכותה הרכושית מכוח הקשר הזוגי עם המוריש ובאה בנוסף אליה. נניח למשל, כי בני זוג היו נשואים ללא ילדים משך כ – 30 שנים, למוריש היו לעת פטירתו ארבעה אחים וכלל הרכוש המשותף של בני הזוג מהווה חשבון בנק הרשום מאז ומתמיד רק על שם המוריש ובו מצויים 10 מיליון ₪, אשר נצברו בחייהם המשותפים של בני הזוג. מהן יהיו זכויותיה של בת הזוג ? ובכן, לבת הזוג יגיע לקבל מחצית מהרכוש המשותף (5 מיליון ₪) וזאת מכוח הקשר הזוגי עם המנוח כשלעצמו ולשם כך תידרש בת הזוג להגיש תביעה רכושית מתאימה. מעיזבון המנוח, המהווה 5 מיליון ₪ נוספים, תהא בת הזוג זכאית לקבל 2/3 כיורשת = 3,333,333 ₪. ומכאן, בי בסופו של דבר בת הזוג תהא זכאית לסך 8,333,333 ₪ מכלל הרכוש המשותף שלה ושל בעלה המנוח.

    עו"ד אוהד שוהם הינו עורך דין לענייני ירושה ומשרדו מייעץ ומייצג בענייני ירושה מורכבים, לרבות בתביעות ירושה ורכוש של בני זוג. בכל עניין של ירושה, צוואה או התנגדות לצוואה – אתם מוזמנים ליצור קשר עם המשרד 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים