Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
א’ - ה’ :18:00 - 09:00
ז'בוטינסקי 35, קומה 9 (מתחם הבורסה) ר”ג

מיהי "בת זוג" של המנוח לצורך הכרה בזכות ירושה – בחינה פורמלית או מהותית?

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    פלוני ואשתו חיו כבני זוג שנים. לימים, הקשר ביניהם התערער, אך הם לא נפרדו ואשתו החלה בקשר זוגי עם אדם אחר. בד בבד לכך, פלוני נכנס לתרדמת ממושכת שנים ואשתו ביססה את הקשר הזוגי עם האדם האחר ואף הביאה עימו ילד לעולם. פלוני נפטר בעוד שאשתו נותרה נשואה לו אבל מבחינה מהותית, כבר לא היתה בת הזוג שלו, אלא של אדם אחר. האם לאישה תעמוד זכות ירושה כבת זוג בנסיבות הנ"ל ולו מעצם היותה נשואה לפלוני המנוח ? לצורכי הדיון נניח כי פלוני לא ערך צוואה.

    בהיעדר צוואה שנערכה, הרי זכות הירושה של בת הזוג נקבעת על פי הוראות חוק הירושה ובתלות בהרכב המשפחתי של המוריש ערב פטירתו. במקרה שבו המוריש היה נשוי, אך ללא ילדים, היורשים הם בת הזוג והורי המוריש. חוק הירושה מקדש את זכות הירושה של בת הזוג וזו זכאית לרשת את בן זוגה המנוח, בין אם היתה נשואה לו ובין אם היתה ידועה בציבור שלו מכוח סעיף 55 לחוק הירושה. עם זאת, בפסיקה החלה להתפתח במהלך השנים גישה פחות פורמלית, ונקבע, לא אחת, כי אין די בכך שבת הזוג היתה נשואה פורמלית למוריש ערב הפטירה כדי להקים לה את זכות הירושה.

    בתמ"ש 3688-09-18, למשל, נקט בית המשפט בגישה מתקדמת וליברלית. במקרה שם, לא היה חולק, כי בעת פטירת המוריש היתה לו בת זוג נשואה, ואולם עוד נקבע, כי אשתו היתה מצויה בזוגיות אחרת עם גבר אחר, היה להם ילד משותף והם הקימו תא משפחתי. בית המשפט קבע, כי מעמדה הפורמלי של בת הזוג הנשואה הוא תחילת הדרך לבחינת זכותה המהותית לירושה ואולם לא סוף הדרך וכי מאחר ואשתו הנשואה לא קיימה "זוגיות" עם המוריש שנים טרם פטירתו, הרי, הלכה למעשה, היא איבדה את זכותה לרשת אותו כבת זוג.

    יש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו העובדתיות ועל מנת שבת זוג נשואה תירש את בעלה המנוח, אין די בנישואין הפורמליים כדי להקים את הזכות, זוהי תחילת הבדיקה אך לא בהכרח סופה. יש לבחון מהותית את השאלה האם התקיימה "זוגיות". הפסיקה המובאת לעיל היא די ליברלית וממילא אינה חלה על מקרים של קרע זמני או פירוד קצר שלא הביא לחורבן ה"זוגיות" או לתומה.

    יש לציין, כי שונה הדבר כאשר אדם ערך צוואה ובה הוריש לאשתו ואף נקב בשמה, לימים הוא נפטר ובעת פטירתו אשתו היתה בכלל בזוגיות עם אחר. אין זה אומר, כי האישה תירש בוודאות, כי ניתן להעלות טענות שונות נגד זכותה לרשת, ואולם בל נשכח, כי בן הזוג יכול היה לשנות את הצוואה עם התדרדרות היחסים עם אשתו ומשלא עשה כן, ייתכן שרצונו היה שאשתו הפורמלית תירש אותו על אף התדרדרות הקשר הזוגי.   לכל ייעוץ ו/או ייצוג משפטי הדרוש לכם בענייני צוואה ו/או התנגדות לצוואה, נא צרו קשר עם משרדנו 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים