ירושה – אי תלות היורשים האחד בשני

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    בתיקי ירושה יש לא מעט מקרים שבהם כאשר נפטר המוריש, הרי זהות יורשיו הפוטנציאליים הינה רבה ומרובה, כך שאף אחד מהם לא בהכרח יודע כיצד "להרים את הכפפה" ולנקוט בהליכי הירושה. היורשים לא יודעים האם יש להם תלות האחד בשני לצורך נקיטה בהליכים ולמימוש זכויותיהם או שמא הם אינם תלויים האחד בשני לצורך כך. מאמר זה נועד לעשות לכם סדר ולהבהיר לכם היטב את המצב המשפטי בקשר לשאלה הנ"ל. 

    שיתוף פעולה בין יורשים לצורך נקיטת הליכי הירושה הינו תמיד מבורך, מייעל, מפשט, מזרז ומוזיל את עלויות ההליכים, ואולם, זה אינו מתחייב וודאי שלא ניתן להכריח היורשים לשתף פעולה. אילו המחוקק היה מחייב שיתוף פעולה מלא בין היורשים לצורך נקיטת ההליכים ומימוש נכסי העיזבון, כי אז הליכי הירושה היו מסתבכים, נתקעים וחלקם לא היו מוכרעים כלל. ישנם לא מעט מקרים ודוגמאות להמחשה, אשר לאורם ברור הוא, כי המחוקק לא הפך את היורשים לבני ערובה, האחד בידיו של השני, לצורך נקיטת ההליכים ומימוש הזכויות בעיזבון. "בשורה התחתונה" יורש אחד מבין יורשים רבים, אשר מעוניין ליזום הליכי ירושה או מימוש זכויות אינו תלוי ביורשים האחרים או בשיתוף פעולתם עימו לצורך כך.

    ירושה –  אי תלות היורשים האחד בשני    – מקרים ודוגמאות

    כאשר, למשל, מוריש נפטר גרוש עם 10 ילדים וללא שהותיר צוואה, הרי 10 ילדיו הינם יורשיו. לצורך הגשת בקשה לצו ירושה די ביוזמה של יורש אחד מבניהם, אשר ינקוט בהליך וידאג לכל הניירת והפרוצדורה כדי שההליך יינקט. כאשר יינתן כבר צו ירושה ונניח שיש בעיזבון המוריש מקרקעין, הרי לצורך הגשת בקשה לרישום המקרקעין על שם היורשים, די ביוזמה של יורש אחד, אשר יוכל להגיש בקשה ולמלא את הניירת הנדרשת ולהגיש לרשם המקרקעין לצורך רישומם על שם כל היורשים. לצורך נקיטת כל בקשה או פעולה לשמירת הירושה, רשאי כל אחד מהיורשים, בפני עצמו, ליזום הליך וללא תלות ביתר היורשים, אשר יידרשו להשיב להליך, ואולם אין צורך בהסכמה ובשיתוף פעולה "מקיר לקיר" של היורשים לצורך כך. כאשר אין הסכמה בין היורשים לגבי אופן חלוקת העיזבון או מכר הדירה בעיזבון, הרי כל אחד מהיורשים, בפני עצמו, זכאי לנקוט בבקשה למינוי מנהל עזבון קבוע למימוש נכסי הירושה עבור כל היורשים או בתביעה לפירוק השיתוף בדירת העיזבון או בחשבון בנק השייך לעיזבון וכיוצ"ב.

    הלכה למעשה, היורשים אינם "שבויים", האחד בידי השני, לצורך מימוש זכויותיהם בירושה של מוריש כזה או אחר והם אינם תלויים האחד בשני. במקרה שבו מי מיקיריכם נפטר, הרי מוצע בכל תוקף להיוועץ מבעוד מועד עם עורך דין ירושות וצוואות, אשר יידע לכוון, לייעץ ולהדריך אתכם בקשר לנקיטת הליכי הירושה הנדרשים לכם, לשמירת זכויותיכם ומימושן.

    עו"ד אוהד שוהם הינו עורך דין לענייני ירושה, התנגדות לצוואה וצוואות. ניתן ליצור קשר עם משרדנו בכל עת 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים