על צוואה בעל פה ותנאיה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    צורת הצוואה הנפוצה ביותר בדין הישראלי הינה צוואה בעדים. כשמה כן היא, זוהי צוואה הנעשית בפני שני עדי אימות, אשר המצווה חותם על צוואתו בפניהם וכן העדים חותמים על אישור העדים בפני המצווה וכן, כל אחד חותם בפני השני.

    חוק הירושה מתיר עריכת צוואה בעל פה בנסיבות המתוארות בס' 23 לחוק. ראשית, צוואה בעל פה יכולה להיערך רק על ידי מי שהינו שכיב מרע (או בפשטות, חולה קשה מאוד, אשר מפאת חוליו הוא אינו מסוגל לערוך צוואה אחרת) או על ידי מי שרואה עצמו אל מול פני המוות בנסיבות אשר מצדיקות זאת. למשל, חייל היוצא למלחמה וקיים חשש מוצדק שמא ייאבד בה את חייו ולא ישוב. וכך, אדם בריא אינו יכול כלל לערוך צוואה בע"פ אלא אם הוא רואה עצמו אל מול פני המוות וקיימת לכך הצדקה.

    שנית, המצווה צריך לומר את דברי הצוואה בע"פ עם כוונת הורשה גמורה ולא להביע דברי משאלה או כוונה עקרונית לצוות שמותירים מקום לספק אם מדובר בצוואה או לא.

    שלישית, אמירות הציווי בע"פ צריכות להיעשות באזני שני עדים השומעים את האמירות, אלה צריכים לכתוב זיכרון דברים אשר יפרט את מועד האמירות ואת נסיבות אמירת דברי הצוואה בעל פה, זיכרון הדברים נשוא הצוואה בעל פה צריך להיחתם על ידי העדים ולהיות מופקד על ידם אצל הרשם לענייני ירושה ובכל הקדם שניתן. להבדיל מצוואה בעדים, אשר אסור שתזכה בחלק מהירושה את מי שהינו עד לצוואה, הרי בצוואה בעל פה הסיפור שונה והמחוקק התיר לעד לצוואה בעל פה להימנות על מצבת הזוכים בעיזבון.

    רביעית, אם עבר חודש מעת שחלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכת הצוואה בעל פה והמצווה נותר בחיים, הרי הצוואה בעל פה בטלה. ההיגיון מאחורי תנאי זה הינו, שאם חלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכת הצוואה בעל פה והמצווה נותר בחיים, הרי אם רצונו לערוך צוואה – יתכבד הוא ויערוך צוואה בעדים או צוואה בכתב יד או צוואה נוטריונית.

    סכסוכי ירושה הנוגעים לקיום צוואה בעל פה הינם מורכבים ומחייבים מקצועיות רבה בניהול תיקי ירושה והתנגדות לצוואה. עו"ד אוהד שוהם הינו עו"ד צוואה המתמחה בניהול תיקי התנגדות לצוואה ובעל ניסיון עשיר בניהול תיקי קיום צוואה בעל פה או התנגדות לצוואה. לייעוץ או לקבלת ייצוג מקצועי בענייני ירושה או צוואה אתם מוזמנים לפנות אל המשרד בטלפון 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים