האם ניתן להורות כל הוראה או תנאי בצוואה ומהי הוראה בלתי חוקית, בלתי מוסרית ובלתי אפשרית בצוואה ומה משמעותה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    בהיותי עו"ד צוואה אני עורך צוואות רבות וגם זוכה לעיין בצוואות רבות, שונות ומגוונות, אשר עוברות תחת ידיי. במקרים לא מעטים, מצווים ומורישים מבקשים ממני להוסיף לצוואות שאני עורך עבורם תנאים שונים ומגוונים, לעיתים אני "מרים גבה" לנוכח השליטה (אשר בעיניי, לעיתים מוגזמת) אשר המצווים מבקשים לשמור לעצמם בקשר לאופן חלוקת נכסי הירושה בצוואה שהם עורכים.

    צוואה הינה אמנם מסמך משפטי המשקף את רצונו האחרון והחופשי של המנוח לאשר ייעשה בעיזבונו אחרי לכתו ועם זאת, נשאלת השאלה האם החופש של המנוח לצוות ולהוסיף תנאים בצוואה הינו מוגבל או לא ואם כן, מה הגבול של החופש לצוות ?

    בהקשר לכך, סעיף 34 לחוק הירושה קובע, כי הוראת צוואה שהינה בלתי מוסרית, בלתי חוקית או בלתי אפשרית תיפסל. הפסיקה פירשה את הוראה זו בחוק הירושה גם כפוסלת תנאים בצוואה שהינם נוגדים את "תקנת הציבור". ומהי "תקנת הציבור" ? מה שבעיניי האדם הסביר והנורמטיבי תקין ומקובל ומאחר ומדובר בסוגיה ערכית, הרי במקרה של מחלוקת ישנם בתי המשפט, אשר יכריעו לגבי חיוב בפעולה או לגבי תנאי בצוואה, האם אלה עומדים בתקנת הציבור או לא.

    אדם אשר יזכה יורש כלשהו בצוואה בתנאי וזה יבצע פעולה לא חוקית, כגון יחייבו לרמות או לבצע פעולה אסורה אחרת בחוק העונשין, הרי הוראה זו תבוטל. אדם, אשר יקבע בצוואה, כי הוא מזכה יורש כלשהו בעיזבון ובלבד שיקבל את זכותו בירושה רק בעת הגיעו לגיל כלשהו ורק במנות קצובות, הרי תנאי זה יקוים, כי אין בו כל ממד לא מוסרי, לא חוקי ו/או אשר נוגד את תקנת הציבור.

    אדם, אשר ערך צוואה וקבע במפורש שאינו מצווה לבנו, כי אינו מצוי ביחסים טובים עם בת זוגתו וקבע יורש אחר במקום והוסיף סעיף נפרד לצוואה שבו קבע כסייג, כי אם בנו יהא גרוש במועד פטירתו אזי בכל זאת יירש מנה כלשהי, הרי כלל לא בטוח שהתנאי הנ"ל ייפסל, כי אין בו חיוב של הבן להתגרש ואולם גם אם התנאי ייפסל, הרי ההוראה המפורשת והנפרדת שניתנה ע"י המצווה בסעיף נפרד בצוואה היתה, כי הבן לא יירש ובאופן מוסבר ומוחלט ולכן, סביר בהחלט שבית המשפט לא יזכה את הבן בירושה. 

    הדוגמאות הנ"ל מלמדות היטב מדוע כאשר עורכים צוואה יש להקפיד על המלל, לעיתים הוספת תנאי או הוראה לצוואה מבטאים אמנם את חופש הציווי של המוריש ואת שליטתו לאשר ייעשה בירושה אחרי לכתו ואולם בדיעבד, מתברר, כי הוספתם היתה מיותרת. ייתכן ותנאי או הוראה כזו אחרת שהוספו לצוואה מעבר לדרוש ייפסלו ואז רצונו של המוריש לא בהכרח יקוים במלואו.

    בהיותי עורך דין צוואה אתם מוזמנים לפנות למשרדנו בכל עת לכל שאלה או ייעוץ בעניין עריכת צוואה, הליך ירושה ו/או קיום צוואה ולגבי התנגדות לצוואה.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים