כיצד מסתלקים מזכות בעיזבון

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    בין אם אתם יורשים ע"פ דין או ע"פ צוואה עומדת לכם הזכות להסתלק מזכויותיכם בעיזבון כקבוע בחוק הירושה.

    ישנם מקרים מסוימים שבהם אדם בוחר שלא לקבל את חלקו בעיזבון של אדם קרוב לו שנפטר. בחלק מהמקרים מדובר באנשים שנקלעו לחובות ולא רוצים שהנושים שלהם יגלו שקיבלו סכום כסף גדול בירושה ואשר הנושים ינקטו לגביו בהליכי גבייה.

    יורש, אשר מעוניין לוותר על חלקו בירושה, צריך להגיש תצהיר הסתלקות מהעיזבון. תצהיר ההסתלקות צריך להיות מוגש ומצורף, באופן רגיל, למסמכי הבקשה לצו ירושה או הבקשה לצו קיום צוואה ולכל המאוחר בטרם חלוקת העיזבון בין היורשים.

    על פי החוק, אדם יכול לוותר על חלקו בירושה רק לטובת קרובים מדרגה ראשונה של המוריש- בן זוג, ילדים או אחים. יורש, אשר הסתלק מחלקו בעיזבון, רואים אותו כאילו לא היה כלל יורש מלכתחילה.

    מי שמוותר על חלקו בירושה כדי להסתיר זאת מנושיו בדרך כלל לא מתכוון באמת לוותר על זכויותיו בעיזבון וזה בדרך כלל ישריין לעצמו דרכים עקיפות לקבל את חלקו בעיזבון, למשל דרך ויתור על חלקו לטובת יורש אחר ולאחר מכן קבלת חלקו בעיזבון מאותו יורש, כך שהיורש הופך להיות "צינור" עבור אותו מסתלק לקבלת זכויותיו בעיזבון באמצעותו. זוהי למעשה הסתלקות פיקטיבית, שלא בתום לב ותוקפה המשפטי עשוי להיות מותקף ולעמוד למבחן של חוקיות ע"י נושי המסתלק.

    חשוב לציין, כי לא כל אשר מסתלק מחלקו בעיזבון הוא בחזקת רמאי וישנם מקרים רבים בהן הסתלקות מעיזבון הינה מקובלת וחוקית, למשל, במקרים שבהם ילדים מסתלקים מזכויות הירושה שלהם בעיזבון הורה מנוח לטובת ההורה אשר נותר בחיים. זה מקובל ונפוץ ואין בכך שום בעיה חוקית.

    במצבים בהם ההסתלקות מהעיזבון אינה תמימה וחוקית יש בידי הנושים של אותו מסתלק אמצעי פעולה שונים, בכלל זאת, אלה יכולים להגיש בקשה לביטול תוקף ההסתלקות מהירושה.

    אדם אשר רוצה לוותר על זכות ירושה שקיבל על פי דין או על פי צוואה של מוריש צריך להיות מודע להשלכות של פעולה זו. הוויתור אינו בר שינוי ולא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, למעט במקרים חריגים בעילות משפטיות הנוגעות לתקיפת חוזה ופסילתו. כלומר, ברגע שאדם ויתר על חלקו בירושה, לא ניתן יהיה לבטל את ההסתלקות מצידו.

    על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקצועי בנושא עיזבון והסתלקות מעיזבון מומלץ לפנות לעורך דין לענייני ירושה.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים