הוראת "יורש אחר יורש" בצוואה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    במסגרת עריכת צוואה, המצווה רשאי לקבוע את זהות יורשיו וכן מי יירש את עיזבונו ואילו נכסים יירש, הוא רשאי אף לקבוע באילו תנאים יזכו יורשיו בירושה או לחייבם בביצוע פעולות שונות בנכסי הירושה. בנוסף לכך, המצווה רשאי לקבוע שני זוכים לגבי ירושה הנוגעת לאותו נכס, על מנת שיזכה השני בנכס אחרי שזכה בו הראשון. הוראה זו קרויה הוראת "יורש אחר יורש" בצוואה ומאמר זה יסקור את עיקרי ההוראה ומשמעויותיה לגבי עריכת צוואה.

    ראשית, יש לומר, כי הוראת יורש אחר יורש בצוואה נפוצה מאוד בעריכת צוואה הדדית על ידי בני זוג. במסגרת צוואה הדדית נוהגים בני זוג להוריש האחד לשני את העיזבון בשלמות ואחרי לכת שני בני הזוג להוריש את העיזבון לילדים בחלקים שווים. כל אחד מבני הזוג מוריש את העיזבון למשנהו באופן הדדי ומוסיף הוראה, כי לאחר פטירת האחרון מבניהם, יירשו הילדים. בפשטות, בן הזוג מוריש את העזבון לבן זוגו וכן, לאחר לכתו של בן הזוג, הוא מורישו לילדים. זוהי הוראת יורש אחר יורש מקובלת ונפוצה בצוואה הדדית.

    המועד שבו יזכה היורש השני בנכס הינו מועד פטירת היורש הראשון או מועד כלשהו מוקדם יותר אשר נקבע בצוואה או מועד שבו התקיים תנאי כלשהו שהוגדר בצוואה, הכול לפי המוקדם מבניהם. כדי להבטיח את זכויותיו של היורש השני המחוקק קבע, כי היורש הראשון רשאי לעשות בנכסי הירושה כבשלו, אך הוא לא יכול להורישם לאחר במסגרת צוואה. במילים אחרות, עם פטירת היורש הראשון, נכסי הירושה חוזרים לעיזבון המוריש ואז היורש השני יורש אותם. הלכה למעשה, היורש הראשון מקבל זכות ירושה קניינית בנכסי הירושה לתקופה קצובה או מוגדרת וכאשר זו מסתיימת נכסי הירושה חוזרים אל עיזבון המוריש. היורש הראשון יכול למכור את נכסי הירושה, יכול לבזבז אותם לצרכיו, אך אינו יכול להוריש אותם בצוואה.

    היורש השני יהא זכאי לרשת את נכסי הירושה אם היה כשר לכך מבחינה משפטית בעת זכייתו וזאת גם אם בעת פטירת המוריש הוא לא היה כשר לכך.  נניח שאדם ערך לפני שנים צוואה וקבע בה הוראת יורש אחר יורש, במסגרתה זיכה את "אלי" בעיזבונו ואחרי פטירת "אלי" זיכה את "יוסי" בעיזבונו. חלפו שנים ולמרבה הצער, "יוסי" ניסה להרוג את המוריש והורשע בניסיון רצח. למרות זאת, המוריש רחום הלב כתב מכתב בו הוא מחל ל"יוסי" על פשעיו כלפיו ומכתב המחילה אותר רק סמוך לשעת זכייתו הפוטנציאלית של "יוסי" לפי הצוואה. בעת פטירת המוריש לא אותר המכתב ועל פני הדברים יוסי לא היה כשר לרשת אותו. למזלו של "יוסי", מכתב המחילה מהמוריש אותר קודם לשעת זכייתו של "יוסי" ובהתאם לס' 5(ב) לחוק הירושה, אין מניעה ש"יוסי" יזכה בירושה של המוריש כיורש שני ובהתאם להוראת יורש אחר יורש שנכתבה בצוואה.

    סייג נוסף לזכיית היורש השני קובע, כי היורש השני יזכה בירושה רק אם הוא לא נפטר לפני שעת זכייתו ורק אם בשעת זכייתו הוא היה כשר לרשת את המוריש ולא הסתלק מן העזבון, שאם לא כן, הרי מנתו וזכייתו בירושה תתבטל.

    יש לציין, כי כאשר נערכת צוואה הדדית על ידי בני זוג ועת מוכתבת בה הוראת יורש אחר יורש, הרי בן הזוג הנותר בחיים אינו יכול לגרוע מזכויות היורש השני (לרוב, זה הילדים) על ידי שינוי הצוואה ההדדית. שינוי הצוואה ההדדית הינו פסול הן לפי הוראת ס' 42 לחוק הירושה והן לפי ס' 8א. לחוק הירושה ובכפוף לתנאיו.

    ניסוח לא תקין של הוראת יורש אחר יורש בצוואה עשוי להוביל לסכסוכי ירושה מורכבים. עו"ד אוהד שוהם הינו עו"ד התנגדות לצוואה, בעל ניסיון רב בניהול תיקי ירושה וצוואה מורכבים. לכל שאלה או צורך בענייני עריכת צוואה ו/או בקשה לצו ירושה ו/או התנגדות לצוואה – אתם מוזמנים ליצור קשר עם המשרד בטלפון – 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים