על ההבדל בין התנגדות לצוואה לבין תביעה שעניינה פרשנות צוואה

לייעוץ מהיר
מלא את הפרטים הבאים

    משבר מגפת הקורונה גרם לעלייה במודעות הציבור לצורך בעריכת צוואות. בהיות משרדנו משרד עורך דין ירושות אנו מקבלים בימים אלה פניות רבות לגבי עריכת צוואה ומפעם לפעם עולות ע"י הלקוחות שאלות, אשר גרמו לנו להבין שיהא זה נכון שנסביר את ההבדלים בין הליך התנגדות לצוואה לבין הליך שעניינו פרשנות צוואות. מאמר זה יעסוק בכך.   

    ובכן, הליך התנגדות לצוואה הינו הליך משפטי שתמיד יוגש לרשם לענייני ירושה ומשם (לאחר פרוצדורה שננקטת ע"י הרשם לענייני ירושה) יועבר יחד עם תיק הבקשה לקיום צוואה לבירור והכרעה בבית המשפט לענייני משפחה המוסמך. בהליך התנגדות לצוואה המתנגד מתיימר לשכנע, כי המסמך שהוגש לקיום אינו צוואה ו/או, כי על פי דיני הירושה יש לפסול את צוואת המוריש ושזו אינה תקפה. הליכי התנגדות לצוואתו של המנוח מתיימרים להביא לפסילת מסמך הצוואה.

    הליך תביעה שעניינו פרשנות צוואה יוגש ע"י התובע לבית המשפט המוסמך לענייני משפחה, אשר סמכותו העניינית לדון בענייני ירושה. הליך פרשנות צוואה יעסוק בצוואתו של מוריש, אשר כבר קוימה וניתן לגביה צו קיום ואשר אין יותר כל מחלוקת לגבי תקפות הצואה כמסמך משפטי, אשר על פיו תחולק הירושה. יחד עם זאת, אם הוגשה תביעת פרשנות ביחס לצוואתו של המוריש זה אומר שבצוואה ישנן הוראות לא ברורות ו/או אשר נתונות למספר פרשנויות סותרות.

    ומכאן להמחשה – כאשר צוואתו של המוריש הוגשה לקיום ולטענת התנגד (למשל) המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה והצוואה נערכה שלא לפי רצונו, הרי ההליך שיש לנקוט בו הינו התנגדות לצוואה. כאשר אדם ערך מספר צוואות וצוואתו האחרונה הוגשה לקיום ואף ניתן לגביה צו קיום ונניח, כי בצוואתו הוא רשם, כי הוא מוריש את כל רכושו ל -"אשתי" וכן נניח, כי בעת שערך את צוואתו הוא היה נשוי ל"דליה" ובעת שנפטר הוא היה נשוי ל"גלית". השאלה הנדרשת לפרשנות והכרעה הינה מי זו "אשתי", אשר זכאית לכל רכושו של המוריש בצוואתו שקוימה ? זוהי דוגמא קלאסית לצוואה, אשר הוראותיה מחייבות פרשנות ותביעת לפרשנות צוואה תביא להכרעה משפטית לגבי הוראות הצוואה, באופן אשר יאפשר את חלוקת הירושה בין הזכאים.

    זה המקום לציין, כי על פרשנות צוואה חלים כללי סעיף 54 לחוק הירושה ויש לפרש צוואות לפי אומד דעתו של המוריש, כפי שניתן ללמוד עליו מתוך צוואתו ואם זה לא אפשרי, אז יש ללמוד על אומד דעתו של המוריש מתוך הנסיבות ועל בסיס ראיות חיצוניות.   

    עו"ד אוהד שוהם הינו עורך דין צוואות, משרדנו מומחה בדיני ירושה ונשמח לעמוד לרשותכם. נא צרו קשר 077-5100268.

    לייעוץ מהיר

    מלא את הפרטים הבאים

      קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
      השארת הודעה מהירה

      לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים